هادیان سیاسی

هادیان سیاسی

هادیان سیاسی

هادیان سیاسی

آخرین نظرات
  • ۳ خرداد ۹۴، ۱۸:۳۸ - قاسم صفایی نژاد
    مبارک

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

پس از یک دهه فشارهای سنگین و فلج کننده‌ی طرف های غربی برای برچیدن برنامه هسته‌ای ایران از یک سو و پایداری و مقاومت سلحشورانه ملت ایران در برابر این فشارها و همزمان توسعه و پیشرفت فناوری هسته‌ای از سوی دیگر غرب بویژه آمریکا را به این نتیجه رساند که مسیرهای انتخاب شده برای تحمیل اراده خود بر ایران عقیم و شکست خورده و تنها راه حل باقی مانده دیپلماسی و مذاکره است. بر همین مبنا دور جدید از مذاکرات را از سال های 90 به بعد آغاز نمود و پس از انتخابات سال 1392 و طرح نرمش قهرمانانه رهبر معظم انقلاب، شکل جدی تری به خود گرفت که از این رهگذر گروه 1+5 با ایران به یک توافق مشترکی تحت عنوان طرح اقدام مشترک دست یافتند که براساس آن گام هایی برای رسیدن به یک توافق جامع نهایی تعریف شد.

اما مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع علی رغم تلاش های ایران و نرمش ها و انعطاف هایی که انجام داده بود، به خاطر زیاده خواهی های طرف غربی بی نتیجه ماند. با این حال، طرفین با طرح این که دیدگاه ها به هم بسیار نزدیک شده و با توجه به پیشرفت های صورت گرفته، مذاکرات را طی بیانیه ای برای هفت ماه و هفت روز تمدید کرده و تأکید شد که مذاکرات را حداکثر ظرف ۴ ماه نهایی و در صورت ضرورت از زمان باقی مانده تا ۹ تیر ماه برای نهایی کردن، هرگونه موارد باقی مانده استفاده شود. اما عملا شرایط به گونه ای دیگری رقم خورد و زیاده خواهی های کاخ سفید مانع از دستیابی توافق در مدت موصوف گردید و در چنین شرایطی طرف امریکایی موضوع دو مرحله­ای شدن مذاکرات را به میان آورد که با واکنش رهبر معظم انقلاب روبرو شد و معظم له تأکید کردند که «توافق دو مرحله­ای پسندیده نیست... اگر توافقی انجام شود، باید در یک مرحله و در بردارنده کلیات و جزئیات، با یکدیگر باشد.» تیم هسته‌ای ایران نیز با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مساله دو مرحله بودن مذاکرات را منتفی دانسته و بدین وسیله مذاکرات پس از یک وقفه بسیار کوتاه مجدداً از سر گرفته شد که پس از چندین دور مذاکرات فشرده در نهایت اعلام شد که برای همه موضوعات به راه­حل­هایی دست یافته­اند و تا هفت تیر جزئیات آن را تدوین خواهند کرد. از این رو، طرفین بیانیه­ی مشترکی را در روز 13/1/1394 برابر با دوم آوریل2015 منتشر کردند که ضمن طرح کلیات تفاهم بدست آمده، اعلام شد که در هفته‌ها و ماه‌های آینده برای نگارش متن برجام[1] شامل جزئیات فنی آن، در سطوح سیاسی و کارشناسی اهتمام خواهد شد. اما این موضوع با واکنش­های موافق و مخالف مختلفی در داخل و خارج روبرو شده است.

 حال این سوالات مطرح است که آیا این یک تفاهم خوب است؟ آیا در این تفاهم خطوط قرمز رعایت شده است؟ آیا داده­ها و ستانده­ها متوازن هستند؟ آیا آنچه اتفاق افتاده یک نوع توافق دو مرحله­ای است؟ متن بیانیه مطبوعاتی منتشره به عنوان مبانی مورد توافق دارای چه قوت‌ها و ضعف‌هایی است؟ و دو طرف چه متنی را می­خواهند به عنوان یک توافق هسته‌ای اعلام کنند؟

اهمیت موضوع

نتایج مذاکرات لوزان سوئیس و بیانیه منتج از آن یکی از رخدادهای بسیار مهم و حساس و یکی از مهم ترین اتفاقات در تاریخ پرونده هسته‌ای ایران است. اگرچه بیانیه لوزان بنا به گفته های مسئول تیم هسته‌ای یک امر قطعی و غیربازگشت­پذیر نیست با این حال، از اهمیت راهبردی آن در این مرحله از مذاکرات کاسته نمی شود و نمی توان به سادگی از آن عبور کرد یا نسبت به آن بی تفاوت بود. زیرا:

  1. این بیانیه و مباحث پیرامون آن تعیین کننده سرنوشت ملت ایران در خصوص یکی از موضوعات راهبردی و اساسی کشور است. در واقع این بیانیه یک مساله ملی است و تصمیمی در حال اتخاذ است که نه تنها سرنوشت کنونی کشور بلکه سرنوشت آینده این ملت را رقم خواهد زد.
  2. این بیانیه به مبانی مورد توافقی اشاره دارد که مبتنی بر آن می بایست راه­حل­های بدست آمده به صورت جزئی نگارش یابد. در واقع راهنما و نقشه راه نگارش جزئیات راه­حل­ها است و ابرام و اتقان آن می­تواند تأمین کننده منافع ملی باشد و در صورتی که از چنین اتقان و استحکامی برخوردار نباشد ممکن است مسیر آینده با چالش‌های راهبردی روبرو شود.
  3.  برنامه هسته‌ای ایران بر خلاف دیدگاه برخی از  افراد و جریانات، در زمره قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران و با استقلال کشور مرتبط است. بنابراین، تصمیم در این موضوع، قدرت ملی و استقلال کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد. چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «مساله هسته‌ای، خواسته عظیم ملی و حق طبیعی ملت ایران است و جمهوری اسلامی ایران عقب‌نشینی از این مساله را به معنای شکستن استقلال کشور می‌داند.» در نتیجه، اظهار نظر پیرامون آنچه در حال اتفاق است نباید کارگزاران نظام را به واکنش احساسی و غیر منطقی وادار سازد. از این رو، دولت محترم و اعضای تیم هسته‌ای باید نقدها را هر چند گزنده با آغوش باز بپذیرند. از سوی دیگر تحلیل گران و بازیگران سیاسی اعم از مدافعان و منتقدان هم باید بدانند که با یک مساله ملی روبرو هستند و نباید آن را به سطح منافع فروملی و فردی و گروهی تنزل دهند بلکه همه باید با حساسیت در جهت حفظ منافع ملی به صورت پیشبرنده و قوام بخشیدن قوت ها از یک سو و رفع نواقص و کاستی ها و جلوگیری از فریبکاری غربی ها از سوی دیگر باشد. همچنین با توجه به اهمیت این موضوع، هر نوع استفاده سیاسی توسط دولتی ها یا جریانات سیاسی برای موقعیت و منافع جناحی خود می­تواند تضعیف کننده قوت ها و فرصت های نظام در این زمینه باشد. در نهایت، مهمتر از همه این است که هیچ  یک از بازیگران نباید محصول این موضوع را مصادره کرده و همه عوامل موفقیت را به یک یا دو عامل یا به فعالیت 16 ماهه اخیر محدود سازند. تردیدی نیست که آنچه غربی­ها و بویژه آمریکایی ها را به این رساند که اعلام کنند آنها راه حل دیگری جزء مذاکره و دیپلماسی و پذیرش غنی سازی و چرخه سوخت ایران را ندارند، به مجموعه­ای از عوامل و زمینه ها بر می گردد که بویژه از سال 1382 تاکنون به صورت تدریجی و تراکمی شکل گرفته بود. در این مجموعه، در درجه اول تدابیر و هوشمندی رهبر معظم انقلاب قرار دارد، سپس مقاومت و پایداری مردم در برابر فشارهای بی­سابقه غربی‌ها، دانشمندان هسته‌ای که علی رغم تحریم های اقتصادی و فناورآنه و به صورت جهادی و با مدیریت جهادی موفق به دستیابی به فناوری نوین و پیچیده‌ای شدند و دولت های وقت بویژه تیم های هسته‌ای که از ابتدا تا کنون مسئولیت دیپلماسی هسته‌ای را برعهده گرفته اند، می باشند.

مبانی تحلیلی بیانیه

تاکنون تحلیل بیانیه لوزان با مبانی و منطق های مختلفی صورت گرفته است. برخی با اصل قراردادن متن منتشر شده از سوی کاخ سفید و اظهار نظرهای مقامات امریکا تحلیل سلبی را ارائه داده اند. برخی با اصل قراردادن دیدگاه های جناحی و با تأکید صرف بر اظهار نظرهای اعضای تیم هسته‌ای تحلیل ایجابی و بدون نقص و عیبی بازتاب داده اند و برخی دیگر به کلی گویی پرداخته و از هیچ ملاک و مبنایی برخوردار نیستند. البته برخی نیز سعی کردند با ملاک قرار دادن بخشی از دیدگاه های رهبر معظم انقلاب پیرامون خط قرمزها به تحلیل بیانیه بپردازند. اما تحلیل پیش رو مبتنی بر منطق و اصول زیر است:

  1. اصل منافع و مصالح ملی و خطوط قرمز: موضوع هسته­ای یک مساله ملی و در سطح منافع کلان نظام قرار دارد. ارزیابی از یک مساله ملی را نیز نمی توان با دید مضیق و جناحی انجام داد. لذا محک ارزیابی بیانیه لوزان خطوط قرمز ترسیم شده­ی رهبر معظم انقلاب و مصالحی است که معظم له اعلام فرموده اند. تردیدی نیست که نگاه رهبر معظم انقلاب به موضوعات از جمله مساله هسته‌ای منظومه ای است. بنابراین نمی توان با تمرکز بر بخشی از بیانات ایشان حکم کلی را استخراج نمود.
  2. اصل اعتماد به اعضای تیم هسته‌ای: با توجه به مواضع مکرر رهبر معظم انقلاب در خصوص اعضای تیم هسته ای، اصل بر اعتماد و صداقت آنها است. بنابراین براساس منطق سیاسی، بایسته‌ها و مصالح نظام نمی‌توان به گونه‌ای تحلیل کرد که مسئول و اعضای تیم هسته‌ای را غیرصالح معرفی شوند، بلکه اصل بی‌اعتمادی باید متوجه دشمن خدعه‌گر باقی بماند. 
  3. اصل مرجع بودن بیانیه و اظهار نظر تیم هسته‌ای: در این تحلیل بیانیه مشترک ظریف - موگرینی و توضیحات اعضای تیم هسته‌ای در این زمینه، به عنوان منبع اصلی تحلیل محسوب می شود. متعاقباً فکت شیت کاخ سفید و اظهار نظرهای مقامات واشینگتن از جمله اوباما و وزیر خارجه­اش نمی‌تواند واقعیت‌های مساله باشند؛ چرا که علاوه بر بی‌صداقتی حریف، واقعیت این است که آمریکایی‌ها به دنبال قانع‌سازی مخاطبان خاص خود نسبت به مذاکرات بوده و بنابراین از جنگ روانی بهره می‌گیرند.   
  4. اصل فریبکار بودن دشمن: بر کسی پوشیده نیست که سیاست امریکا بر دروغ و فریب استوار است. ملت ایران از عملکرد فریبکارانه کاخ سفید در مورد ایران بویژه پس از انقلاب و در جریان موضوع هسته‌ای ایران موارد بیشماری دیده اند. نگرانی رهبر معظم انقلاب نیز در جریان مذاکرات سال های اخیر از همین بابت است. معظم له با وجودی که اعضای تیم هسته‌ای را امین، دلسوز و مورد قبول معرفی می کنند، تصریح دارند که باید مراقب خدعه امریکا و شگردهای آن بود. «بااینکه این دوستان و این برادران برادران خوبی هستند، برادران امینی هستند و میدانیم که دارند برای صلاح کشور تلاش میکنند، در عین‌حال من نگرانم؛ چون طرف مقابل، طرف حیله‌گری است... واقعاً خدعه‌گری می کنند؛ این ما را نگران می کند. باید مراقب شگردهای دشمن باشیم.» بنابراین اصل فریبکاری آمریکا را باید در همه شرایط مذاکرات(قبل، حین و بعد) و در همه زمان ها و در تمام رفتارها مدنظر قرار داد. از جمله اقدامات آمریکا پس از انتشار بیانیه مشترک لوزان را نیز باید در همین راستا ارزیابی کرد. 
  5. اصل همدلی و همزبانی دولت و ملت: نام‌گذاری هر سال توسط رهبر معظم انقلاب مبتنی بر اهداف راهبردی و شرایط محیطی است. انتخاب شعار « دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در سال 94 ناظر بر شرایط حساس و مسایل راهبردی این سال از جنبه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و در سطح داخلی و خارجی است که بدون آن نظام جمهوری اسلامی ایران نمی تواند به اهداف استراتژیک خود دست یابد. به نظر می رسد شرایط حاکم بر روند سرنوشت ساز مذاکرات هسته‌ای در سال جاری یکی از مهمترین آنها باشد. تردیدی نیست که تصمیم گیری در موضوع پراهمیتی مانند موضوع هسته‌ای با توجه به خدعه گری و سناریوی دشمن در شکل دادن تقابل ملت با دولت مستلزم انسجام ملی است. در واقع به نظر می رسد یکی از انگیزه های اصلی طرح این شعار که معظم له «ابراز امیدواری کردند در عمل تحقّق پیدا کند و هر دو کفّه‌ی این شعار، یعنی ملّت و همچنین دولت بتوانند به معنای حقیقی کلمه عمل بکنند و آثار و نتایج آن را ببینند»، مربوط به عبور با صلابت و مقتدرانه نظام اسلامی از چالش‌هایی چون هسته‌ای است. به همین جهت ایشان تأکید کردند که« هم دولت، ملت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمیت و توانایی‌های ملت را به‌درستی بپذیرد، هم ملت به دولت که کارگزار کارهای او است به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند.»
  6. اصل امکانات و مقدورات و شرایط محیطی: ارزیابی یک رفتار یا تصمیم را نمی توان بدون در نظر گرفتن امکانات و مقدورات و شرایط محیطی که در آن چالش‌ها و فرصت ها در هم تنیده اند، به درستی انجام داد. لذا نگاه آرمانی محض قادر به تبیین پدیده ها نیست کما اینکه واقعگرایی محض نیز نمی تواند درک درست و منطقی از حقیقت ارائه دهد. از همین رو است که رهبر معظم انقلاب همواره بویژه در سال های اخیر به کرات تصریح فرمودند: «آنچه ما لازم داریم، آرمان‌گرایی با نگاه به واقعیّت­ها است. واقعیّت­ها را هم باید درست فهمید، آنچه که از واقعیّت­ها موجب اقتدار است، آنها را باید شناخت؛ آنچه از واقعیّت­ها که کمبود و نقص است، آنها را هم باید شناخت؛ آنچه که مانع حرکت است، اینها را باید شناخت؛ واقعیّت­ها را باید درست فهمید.» نکته اساسی این است که مصلحت ها نیز عموماً از درون امکانات، مقدورات، چالش­ها و فرصت­های محیطی با توجه به آرمان ها و اهداف ملی مطرح می شود.  بنابراین هر نوع تحلیلی بدون در نظر گرفتن همه این عوامل در یک تصمیم گیری ناقص خواهد بود.
  7. اصل شناخت جامع از موضوع: موضوع هسته‌ای و آنچه در مذاکرات لوزان رخ داد، ضمن اینکه در برگیرنده ی ابعاد مختلف سیاسی، حقوقی، اقتصادی، امنیتی و فنی است، شامل شناخت مصالح کلان نظام نیز می شود. بنابراین تحلیل موضوع هسته‌ای مستلزم احتیاط های لازم است.

ابعاد و نکات اساسی در تبیین بیانیه مشترک

1. منابع : برای استخراج نکات اساسی توافقات به عمل آمده در مذاکرات لوزان با منابع زیر روبرو هستیم:

یک. منابع مکتوب: بیانیه مشترک ایران و 1+5 که در دانشگاه پلی تکنیک لوزان سوئیس قرائت و منتشر شد؛  فکت شیت منتشره از سوی کاخ سفید که تفسیر آمریکا از آن چیزی است که در مذاکرات لوزان بدست آمده است و خلاصه راه حل هایی که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از مذاکرات منتشر کرده است.

دو. منابع شفاهی: دو دسته منابع شفاهی اصلی وجود دارد. سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا که بلافاصله پس از  پایان مذاکرات ایراد شد و مواضع بعدی وی، مصاحبه مطبوعاتی وزیر خارجه آمریکا در لوزان که پس از پایان مذاکرات انجام شد و مواضع بعدی وی، همچنین مواضع مسئول انرژی اتمی آمریکا و سخنگوی کاخ سفید و مواضع سایر وزرای خارجه 1+5 از یک سو و مواضع وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، معاونین وی، رئیس سازمان انرژی اتمی، ریاست جمهوری از سوی دیگر منابع شفاهی هستند که می توانند مبنایی برای قضاوت و داوری باشند.

 با توجه به مبانی پیش گفته در این نوشتار، تحلیل روبرو اصل را بر بیانیه مشترک ایران و 1+5 و خلاصه راه حل های وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش منابع مکتوب و مواضع وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، معاونین وی، رئیس سازمان انرژی اتمی و ریاست جمهوری در بخش منابع شفاهی قرار داده است. 

2. اذعان شکست غرب و آمریکا از گفتمان مقاومت: یکی از ابعاد نتایج مذاکرات عقب نشینی آمریکا از بخشی از خواسته‌های زیاده‌خواهانه خود و اذعان بر عدم توانایی در تحمیل اراده خود بر ملت ایران از طریق ابزارهای نظامی و اقتصادی و سیاسی است. قبل از تحریم‌ها ایران چند صد سانتریفیوژ داشت و پس از تحریم­ها، سانتریفیوژهای ایران به 19 هزار دستگاه رسید. قبل از تحریم­ها، ایران چند صد کیلو گرم ذخایر غنی سازی اورانیوم داشت و پس از تحریم­ها این مقدار به حدود 10 هزار کیلوگرم رسید. پیش از تحریم­ها، غنی سازی ایران پنج درصدی بود و پس از تحریم­ها به بیست درصد افزایش یافت. قبل از تحریم­ها، سانتریفیوژهای ایران نسل اول (IR1) بود اما بعد از تحریم­ها نسل هشتم طراحی و تست شده است که 20 برابر نسل اول قدرت دارد. این پیشرفت در کنار مقاومت و پایداری ملت ایران و حمایت از سیاست ها و دیپلماسی هسته‌ای ایران، باعث شد تا مقامات امریکا به نتایج زیر برسند:

یک. اوباما: «اگر من گزینه‌ای در اختیار داشتم که در آن ایران یک یک پیچ‌ها و مهره‌های برنامه هسته‌ای خود را از بین می‌برد و امکان داشتن برنامه هسته‌ای را برای همیشه از دست می‌داد و در اثر آن، از شر همه توانایی‌های نظامی‌اش رها می‌شد، این گزینه را انتخاب می‌کردم، ولی... دوست دارم همه این را درک کنند که چنین گزینه (خاصی) در دسترس نیست، در نتیجه کاری که ما باید انجام بدهیم، این است که تصمیمی بگیریم که با توجه به گزینه‌های موجود، بهترین راه برای اطمینان از عدم‌دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد.»

دو. اوباما: واقعیت این است که ما تنها سه گزینه برای حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران داریم. نخست اینکه بتوانیم به توافقی قوی و قابل راستی آزمایی مانند این دست پیدا کنیم که به طور صلح آمیز از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند. گزینه دوم این است که تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کنیم و جنگی دیگر را در خاورمیانه آغاز کنیم. سومین (گزینه) این است که ما می توانیم خود را از مذاکرات بیرون بکشیم و تلاش کنیم کشورهای دیگر را متقاعد سازیم که به همکاری با ما برای اِعمال تحریم­های گذشته و تحریم­های جدید، همچنان ادامه دهند و صرفاً امیدوار باشیم که بهترین اتفاق ها (که به نفع ما باشد) بیافتد. این در حالی است که ما هر بار که این کار را کردیم (از مذاکرات بیرون آمدیم) ایران سر تسلیم فرود نیاورد، بلکه در مقابل، برنامه(هسته­ای) خود را پیش برد. اگر چنین شود، زمان لازم که ایران برای تولید بمب هسته‌ای به آن نیاز خواهد داشت، مدتی کوتاه خواهد بود. بنابراین مقاومت ایران و عدم توانایی هر یک از گزینه­های پیش رو باعث شد ک اوباما اذعان نماید که؛« ما از ایران انتظار نداریم تا مساله هسته‌یی‌اش را نابود کند. ایران حق دارد تا برنامه‌های صلح‌آمیزش را ادامه دهد؛ چراکه ایالات متحده مقابل بحث‌های غیرمتعارف هسته‌یی می‌ایستد و نه مسائل صلح‌آمیز».

سه. جان کری: «این که ما از ایران بخواهیم تسلیم شود عملی نخواهد بود. توافق خوب این نیست که به نفع یک طرف و به ضرر طرف دیگر باشد. این ارزیابی من و تمام شرکای ماست. ما مثل یک تیم برنامه ریزی کردیم و این بهترین راه حل بود.»

3. نگاه‌های متفاوت به بیانیه: پس از انتشار بیانیه مشترک، تحلیل های مختلفی در خصوص این بیانیه صورت گرفت. برخی نگاه مثبت حداکثری به آن داشته و با ذوق‌زدگی رضایت کامل از روند مذاکرات و نتایج آن ابراز داشتند. برخی دیگر در مقابل آن قرار گرفته و به طور کلی این بیانیه و نتایج آن را در خوشبینانه ترین وضعیت نگران کننده و در بدبینانه ترین وضعیت، آن را فاجعه آمیز خوانده اند. در این میان برخی تحلیل ها نگاه حداقلی داشته و بر این اعتقادند که مذاکرات لوزان و بیانیه منتج از آن دارای مزایا و معایبی است و معایب آن بر مزایایش غلبه دارد. تحلیل محتوای بخشی از تحلیل هایی که نگاه سلبی داشته­اند نشان می­دهد عموماً تمرکز اصلی آنها بر فکت شیت امریکا و جدی تلقی کردن اسناد منتشره از سوی این کشور، مواضع مقامات آمریکا یا تحلیل های ارائه شده از سوی تحلیل گران غربی از یک سو  و نوعی بی اعتمادی نسبت به تیم هسته‌ای کشورمان از سوی دیگر بوده است.

4. ماهیت بیانیه مشترک: وزیر خارجه و معاون اروپایی آن از قبل از انتشار این بیانیه اعلام کرده بودند که پس از رسیدن به راه حل ها بیانیه مطبوعاتی مشترکی منتشر خواهند کرد. از این رو به زعم آنها ماهیت این بیانیه مطبوعاتی یا به تعبیر بهتر سیاسی و ناظر به مبانی است که چارچوب کلی توافق را برای نگارش راه حل ها مشخص می کند. چنانچه در خلاصه راه حل های منتشره توسط وزارت خارجه چنین آمده است: «در مجموعه متضمن این راه‌حل‌ها جنبه حقوقی نداشته و صرفاً راهنمای مفهومی تنظیم و نگارش برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم خواهد ساخت. بر این اساس تدوین برنامه جامع اقدام مشترک با مبنا قراردادن این راه‌حل‌ها در آینده نزدیک آغاز خواهد گردید.» این در حالی است که منتقدان بر این باورند که این بیانیه یک توافق واقعی است و ماهیت حقوقی داشته و برای جمهوری اسلامی ایران الزام آور می باشد. اگرچه به نظر می رسد با توجه به محتوای بیانیه، نمی توان از آن به عنوان یک توافق نام برد با این حال، چه آن را توافق بنامیم یا بیانیه، این حقیقت مسلم است که ماهیت بیانیه بیانگر نقشه راه کلی و چارچوب های مسیر است که بر مبنای آن می بایست راه حل ها تدوین گردد. بنابراین از این موضوع با توجه به موضع وزیر خارجه و معاون وی و خلاصه راه حل های منتشره توسط وزارت خارجه می توان نتیجه دیگری گرفت که آنچه اتفاق افتاد یک توافق دو مرحله‌ای  نیست. زیرا این توافق هنوز در مرحله تدوین است؛ این بیانیه قابل تغییر است؛ اعلام موفقیت در این مرحله به معنای اعلام توافق نهایی و یا حتی توافق سیاسی نیست؛ همچنین قطعیتی در دستیابی به توافق نهایی در سه ماه آینده نیز وجود ندارد و در زمان نگارش متن احتمال دارد آمریکایی ها زیاده خواهی کنند.



[1] - برنامه جامع اقدام مشترک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۴۱
علی علوی
سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۳۸ ب.ظ

تبیین شعار سال94 ؛ چرایی، چیستی و چگونگی؟

الف) چرایی و فلسفه نامگذاری

1- وقوع رخدادها و چالش­های مهمی مانند توافق هسته‌ای، انتخابات و تحولات منطقه‌ای در سال جاری که  عبور از آنها مستلزم آرامش و ثبات در کشور است. در این راستا، پرونده هسته‌ای کشورمان به جهت لزوم تعیین سرنوشت آن در سال جاری و انجام مذاکراتی که به صدور بیانیه مشترک دستگاه دیپلماسی کشورمان با گروه 1+5 منجر شده است، از اهمیت ویژه‌ای برخورد دار بوده و همدلی دولت و ملت در عدم تمکین به زیاده خواهی‌های طرف مقابل و مقاومت در برابر فشارهای اقتصادی تاثیر بسیار زیادی دارد.

2- همدلی و همزبانی دولت و ملت در عبور کشور از شرایط دشوار اقتصادی ناشی از فشار تحریم‌ها که همه امید دشمنان کشورمان را به خود اختصاص داده است، نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد. این تاثیر با توافق یا عدم توافق نیز تغییر نمی‌کند؛ چرا که در صورت عدم توافق، ایستادگی و مقاومت مردم در تحمل برخی از تنگناهای اقتصادی حرف اول را خواهد زد و علت العلل لغو تحریم‌ها نیز همین امر خواهد بود. چنانچه رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد که فشار تحریم‌ها در عقب نشینی ایران از حق هسته‌ای خود تاثیری نداشته است. در صورت توافق نیز رابطه مستقیمی میان استفاده از زمینه‌ها و شرایط برآمده از نتایج کسب شده با یک صدایی دولت و ملت و همراهی مردم با دستگاه دیپلماسی کشورمان دارد.

3- خنثی‌سازی پیامدها و عواقب منفی ناشی از واگرایی ها و دوقطبی‌سازی‌های فتنه‌گران که به سرمایه اجتماعی نظام لطمه زده و با وقوع رویدادهایی چون انجام توافق یا عدم توافق هسته‌ای و برگزاری دو انتخابات هم‌زمان در پایان سال جاری احتمال تشدید نیز دارد.

4- بسیج تمامی ظرفیت­ها و نیروهای داخلی در راستای نگاه به درون و مقاوم‌سازی کشور در عرصه های مختلف بویژه اقتصادی در سایه همدلی و همکاری بین دولت و ملت و هم افزایی استعداد نیروهای داخلی.

5 - جلوگیری از فرسایش توان منطقه‌ای جمهوری اسلامی با توجه به مناقشات حساسی که در کشورهای منطقه از جمله؛ یمن، عراق، سوریه و .... در جریان است.

اهداف مقام معظم رهبری از انتخاب شعار سال

مقام معظم رهبری در تبیین شعار « همدلی و همزبانی دولت و ملت»  به اهداف زیر اشاره فرمودند:

1-              تقویت انسجام اجتماعی و ملی

2-              کمک به دولت با توجه به چالش‌های موجود کشور

3-              توجه به حقوق دو جانبه ملت و دولت

4-              لزوم انتقاد به جا و مناسب از دولت به نحوی که موجب بی‌اعتمادی ملت و اهانت به دولت نشود.

5-              لزوم پرهیز دولت از تحقیر و اهانت به منتقدین خود

6-              متهم نکردن دولت به بهانه دغدغه داشتن و دلواپس بودن

7-              عدم نادیده گرفتن زحمات و خدمات دولت

8-              توجه دادن به قضاوت رهبری در خصوص دولت‌ها بر اساس عملکرد آنها

9-              رفع مشکلات کشور با همکاری دولت و ملت

ب) چیستی و ماهیت شعار سال

شعار «همدلی و همزبانی دولت و ملت» برخلاف شعارهای چند سال گذشته که بیشتر اقتصادی و بعضا فرهنگی بود، ماهیت سیاسی و اجتماعی دارد که از چهار واژه تشکیل شده است؛ همدلی و همزبانی دو کلمه مترداف هستند که در ادب فارسی به مفهوم همکاری صمیمانه و قلبی به کار رفته‌ است. مقصود از واژه «ملت» که کلید واژه اصلی این شعار به حساب می‌آید، مردم مسلمان ایران به عنوان صاحبان اصلی انقلاب اسلامی می باشند و بدون کمک و اراده آنها هیچ یک از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی محقق نشده و نخواهد شد. «دولت» اما در قاموس سیاست به دو معنا به کار رفته است. یک مقصود از دولت، تعدادی از وزرا هستند که در مجموعه‌ای تحت عنوان «کابینه دولت» مشغول انجام وظیفه هستند و یا بعضا در دایره‌ای وسیع‌تر به همه قوه مجریه در مقابل سایر قوا دولت اطلاق می شود. 

این در حالی است که در ادبیات سیاسی، دولت عمدتا به معنای حکومت کاربرد داشته و اساسا وقتی دولت در کنار ملت قرار می‌گیرد، شامل همه سیستم سیاسی و نظام تعریف می شود. از فحوای کلام مقام معظم رهبری در خصوص دولت نیز دو نوع برداشت صورت می گیرد؛ یک گروه منظور معظم له را به معنای حکومت و کلیه کارگزاران نظام گرفته و گروهی دیگر صرفا قوه مجریه را مخاطب فرض کرده‌اند. مراجعه به متن سخنان ایشان در حرم رضوی نشان می‌دهد که وقتی می فرمایند: «دولت‌ها در نظام اسلامی باید مورد حمایت مردم قرار بگیرند، حتی از سوی کسانی که به این شخص  خاص در دولت رای ندادند هم باید مورد پشتیبانی و حمایت قرار بگیرند.» و یا «هر دولتی که در چارچوب قانون اساسی بر سر کار بیاید دولت قانونی است، دولت مشروع است. مهم نیست که چقدر و چه نسبتی از آحاد رای دهندگان به این رئیس جمهور یا آن رئیس جمهور رای دادند.» نشان دهنده تاکید بر قوه مجریه است. اما آنجاکه سخن از عدالت قضایی به میان می‌آورند، اشاره به کلیه کارگزاران نظام و مجموعه حاکمیت دارند. ضمن آن که از مضمون پیام نوروزی مفهوم کلی حکومت از واژه دولت مستفاد می‌گردد.   

چنانچه معظم له از این شعار به عنوان یک شرط مهم برای دستیابی ملت ایران به آرزوهای بزرگ یاد کرده و فرمودند:

یکی از مهمترین شروط عبارت است از همکاریهای صمیمانه میان ملّت و دولت؛ اگر این همکاری صمیمانه از دو سو شکل بگیرد، یقیناً همهی آنچه را که جزو آرزوهای ما است، دستیافتنی است و آثار آن را مردم عزیزمان به چشم خواهند دید. دولت، کارگزار ملّت است؛ و ملّت، کارفرمای دولت است. هرچه بین ملّت و دولت صمیمیّت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتری باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت. باید به یکدیگر اعتماد کنند؛ هم دولت، ملّت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّیّت و توانایی‌های ملّت را بدرستی بپذیرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهای او است به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند.

 

منظور از همدلی و همزبانی دولت و ملت

- صداقت در تعامل بین دولت و ملت

- دلسوزی در انتقاد نسبت به عملکرد دولت

- انعکاس صدای واحد در موضوعات مهم و اتخاذ مواضع هماهنگ و همسو در سطح ملی

- درک متقابل دولت و ملت نسبت به هم

- توجه دادن دولت به مطالبات واقعی مردم (معیشت، اقتصاد و مبارزه با فساد)

- بازسازی و تقویت گفتمان و نگاه مفهومی مشترک بین نخبگان و توده مردم در خصوص مسائل کلان نظام

- همکاری و هم‌افزایی برای حل مشکلات اساسی

موانع همدلی و همزبانی دولت و ملت

- غلبه منافع جناحی و گروهی و قرائت‌های منفعت­طلبانه در مواجهه با مسائل اساسی کشور

- عدم درک و فهم صحیح موضوع

- نفوذ و فعال بودن عناصر فتنه­جو و اختلاف­افکن

- ضعف در اتخاذ مواضع سنجیده و حساب شده از سوی مسئولین

- پدید آمدن احساس و ذهنیت نادیده گرفته شدن مشکلات و نیازهای واقعی مردم(مشکلات معیشتی، برخورد با فساد و تبعیض و...)

- پدید آمدن فاصله بین مردم و مسئولین

- غلبه مطالبات معیشتی و مادی بر روحیه آرمان­خواهی و ارزش­گرایی

- افزایش سیاست گریزی و بی‌تفاوتی سیاسی در بین مردم

- ضعف در تمکین به قوانین، ضوابط و مرجعیت انسجام­بخش و فصل­الخطاب

- غفلت از وجود دشمنی­ها و کینه­ورزی­های بیگانه و ضدانقلاب

ج) چگونگی تحقق شعار سال و راهکارهای عملی

پرسشی که معمولا در پایان هر سال در رابطه با شعار سال مطرح می‌گردد به میزان تحقق آن در عرصه عمل مربوط می شود. این سوال اما زمانی با پاسخ مثبت مواجه می شود که از ابتدای طرح راهکارهای اجرایی آن ارائه و هر یک از مخاطبان آن، وظایف خویش را مشخص نمایند تا در اواخر از خود بپرسند که تا چه اندازه وظیفه خود را در این زمینه انجام داده و به تحقق شعار سال کمک کرده‌اند. به همین منظور در ادامه به وظایف ملت به عنوان موثرترین قشر در کاربردی نمودن شعارهای سال و پیشبرد اهداف نظام اسلامی، وظیفه‌ای که دولتمردان به عنوان کارگزاران مردم اعم از مسئولان دستگاه اجرایی یا سایر قوا، و در پایان نیز به نقش خواص که مخاطبان این نوشتار هستند، فهرست وار اشاره شده است.

1- وظایف ملت

-  اعتماد واقعی به دولت و صبر پیشگی در تحقق وعده‌های دولت

-  پرهیز از برخوردهای احساسی و هیجانی

- هوشیاری نسبت به اهداف دشمنان در عدم همراهی با دولت در حل مشکلات کشور

               - درک حساسیت وضعیت موجود و تلاش دولت جهت حل مشکلات

               - همراهی عملی در مقابله با مشکلات اقتصادی از طریق صرفه‌جویی و تحریم کالاهای خارجی

2- وظایف دولت

             - پذیرش واقعی ملت و باور اهمیت، ارزش و توانایی مردم(اعتقاد به مردم)

                - اجتناب از اتخاذ مواضع افراطی و تصمیمات احساسی و نسنجیده

               - پرهیز جدی از تحریک افکار عمومی از طریق پاسداشت ارزش‌ها و خودداری از اقدامات ضدفرهنگی

              - جلوگیری از دوقطبی شدن موافقان و مخالفان دولت

              - تمرکز بر پاسخگویی به مطالبات واقعی جامعه (مبارزه با فساد و تبعیض و...)

              - بالا بردن سعه صدر و آستانه تحمل مسئولین در قبال نقدها

              - هماهنگی و همگرایی حداکثری با مسئولان نظام بویژه رهبر معظم انقلاب

              - احترام به منتقدین و توجه به دغدغه‌ها و دلواپسی‌های نیروهای انقلاب 

             - رعایت بیش از پیش احترام و شان مجلس و تمکین به خواست نمایندگان مردم

             - بیان صادقانه و منطقی مسائل و مشکلات اساسی برای مردم

             - تقویت روحیه مردم­داری و مردم­باوری در مسئولین و کارگزاران و برداشتن موانع و فاصله­های پدیدآمده

             - پرهیز از وعده و وعیدهای فراوان و دور از انتظار

             - همراهی با مردم در تحمل ناملایمات به جای پاک کردن صورت مسئله

             - اجتناب از بزرگنمایی در توانایی‌ها و عملکرد دولت با ارائه آمارهای غیر ملموس به مردم

3- وظایف خواص

- روشنگری و تبیین موضوع

- کمک به تصحیح رابطه دولت و ملت

-  فرهنگ­سازی و فضاسازی به نفع دولت و ملت

- توجه به مخاطب بودن نیروهای ارزشی در این شعار

- اجتناب از رفتار تقابلی با دولت و تقویت رویکرد تعاملی با دولت

- اجتناب از میدان دادن و تریبون‌داری برای منتقدین افراطی دولت

- کمک به دولت در راستای کارآمدی و خدمت­رسانی به مردم

- صیانت از افتادن مجموعه‌های ارزشی و نیروهای انقلابی به دام سوءاستفاده­های حزبی و گروهی

جمع بندی:

امام عسکری(علیه السلام) فرمودند فقیه کسی است که مردم را از شر دشمنانشان نجات دهد. این نقش را رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان ولی فقیه در نزدیک به سه دهه به عهده داشته و در هر برهه‌ای مردم مسلمان ایران را نسبت به راهبردها و تاکتیک‌های شوم دشمنان اسلام و انقلاب به احسن وجه آگاه ساخته و علاوه بر آن با اقداماتی نظیر طرح شعارهای سال، امکانات و منابع انسانی کشور را جهت مقابله با نقشه‌های دشمن بسیج فرموده است.

راهبرد دشمن اصلی انقلاب اسلامی در مقطع کنونی، از منظر مقام معظم رهبری ایجاد شکاف و اختلاف میان ملت و دولت از طریق تحریم‌های اقتصادی و دوقطبی‌سازی جامعه بر سر نحوه مواجهه با مشکلات اقتصادی است که راهکار مقابله با آن وحدت دولت و ملت در بیان خواسته‌ها و همکاری جهت عبور از تنگناهای اقتصادی و سختی‌های معیشتی و به طور کلی توسعه و پیشرفت کشور است.

با این روش اقدام شوم دیگر غرب که بوسیله ایادی آنها در داخل کشور دنبال می‌شود خنثی می‌گردد؛ چراکه فتنه‌گران برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود در انتخابات اسفندماه به دنبال ایجاد دوقطبی‌های تصنعی نظیر؛ موافقان و مخالفان دولت، موافقان و مخالفان ادامه مذاکرات هسته‌ای، موافقان و مخالفان رابطه با آمریکا و ... هستند. تلاش برای مصادره کردن نتایج مذاکرات هسته‌ای، برپایی مراسمات پایکوبی به همین بهانه، درخواست نظرسنجی هسته‌ای و افراطی معرفی کردن منتقدان دولت به عنوان دلواپسان و ... بخشی از علائمی هستند که در همین راستا قابل مشاهده می‌باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۳۸
علی علوی
سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۳۵ ب.ظ

نامه رئیس الازهر به آیت‌الله مکارم‌شیرازی

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: بعد از برگزاری کنگره جریان‌های تکفیری در قم، دانشگاه الازهر مصر نیز کنگره‌ای برگزار کرد که در آن احمدالاطیب رئیس دانشگاه الازهر نیز سخنرانی کرد.وی بیان کرد: بنده سخنرانی ایشان را گوش کردم و بسیار خوب و علیه تکفیری سخنرانی کرده بود که پس از آن نامه‌ای به ایشان نوشته و بیان کردم که باید با هم همکاری کرده تا تکفیری‌گری را از بین ببریم.این مرجع تقلید اظهار کرد: بعد از مدتی وی جواب نامه را داد و در آن نامه ابتدا بابت تاخیر در پاسخ عذرخواهی کرد و گفته بود که ما درگیری‌هایی در کشور داریم و به همین دلیل تاخیر افتاد و از سوی دیگر نیز تاکید کرده بود که ما آمادگی داریم در این عرصه با شما نهایت همکاری را داشته باشیم و باید دست به دست هم دهیم.آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: این رابطه و نوشتن نامه می‌تواند نقش موثری داشته باشد و باید ارتباط خود را با الازهر ادامه دهیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۳۵
علی علوی
سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۳۴ ب.ظ

واکنش عربستان به اعزام ناوگروه ایران به یمن

عربستان در واکنش به اعزام ناوگروه ایران به یمن ضمن عصبانیت شدید از این اقدام ایران، با اعتماد به نفسی عجیب و برای آرام کردن افکار وهابیت اعلام کرد: ایران توانایی مقابله با ناوگان های عربی را در منطقه ندارد. البته ایران قایق های انتحاری در اختیار دارد. به گزارش انتخاب به نقل آسوشیتدپرس نوشت: در حالی که آمریکا به ارسال تسلیحات برای ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه شبه نظامیان (انصارالله) در یمن سرعت بخشیده است، ایران روز چهارشنبه یک ناوشکن نیروی دریایی و یک کشتی دیگر را به آب های نزدیک یمن اعزام کرد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۳۴
علی علوی
سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۳۳ ب.ظ

پیام محرمانه ریاض به ایران

مجتهد فعال توئیتری عربستانی، در تازه ترین افشاگری های خود ضمن گزارش وضعیت جسمی پادشاه عربستان از پیام ریاض به ایران از طریق اردوغان خبر داده است.به گزارش جهان، مجتهد فعال توئیتری عربستانی در مجموعه ای از توئیت های جدید گزارشی از وضعیت جسمی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و خیز «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و پسر پادشاه برای رسیدن به قدرت ارائه داده است.بر اساس این توئیت ها یکی از نگرانی های محمد بن سلمان که ریاست دیوان پادشاهی را در دست دارد این است که پدرش در سخنرانی ها گافی بدهد و اشتباه کند.مجتهد ادامه می دهد که محمد بن سلمان به منظور تقویت جایگاه خود برای اجرای عملیات «توفان قاطع» و حمله به یمن هیجان زده بود اما با طولانی شدن این عملیات، به دنبال ایجاد راه حلی برای آن است به همین دلیل از «محمد بن نایف» خواسته بود تا به ترکیه سفر کند و پیش از سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور با او گفت وگو کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۳۳
علی علوی
سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۳۲ ب.ظ

بودجه 10 میلیارد دلاری موسسه ایی به نام گسترش تسنن!

امارات، سالانه 10 میلیارد دلار برای تشویق شیعیان به روی گردانی از تشیع هزینه می‌کند. ضاحی خلفان، معاون رئیس پلیس دبی از تاسیس جمعیتی تحت عنوان « گسترش تسنن» جهت تشویق مسلمانان شیعه برای روی گردانی از تشیع خبر داد. وی بر روی پایگاه ارتباط جمعی توییتر نوشت: کار تاسیس جمعیت مذکور با بودجه سالانه 10 میلیارد دلار به پایان رسیده و فعالیت‌های آن در چارچوب قانع کردن شیعیان برای روی گردانی از تشیع با استفاده از گفت و گو خلاصه می‌شود. وی افزود: در این جمعیت کارشناسان مسلط به زبان‌های عربی و فارسی فعالیت می‌کنند. این مسئول امنیتی اماراتی همچنین با اشاره به مشارکت امارات در هجوم علیه شیعیان یمن مدعی شد: شیعیان حوثی به دلیل تعرض به مسلمانان به زودی شکست خواهند خورد. این سخن خلفان باعث ابراز انتقادات بسیاری از سوی کاربران پایگاه‌های ارتباط جمعی شد؛ به طوری که برخی وی را تمسخر کرده و نوشتند: خلفان و امارات که کاخ سفید را قبله خود می‌دانند،امروز بر کودکان یمن هجوم برده و خود را شیر می‌پندارند در حالی که هیچ گاه به کودکان غزه و فلسطین که سال هاست در آتش اسلحه و بمب‌های اسراییل جان می‌دهند فکر نکردند و اقدامی در جهت نجات آنان به پیش نبردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۳۲
علی علوی

*«برخی سؤال می کنند چرا رهبری درباره مذاکرات اخیر هسته ای موضع گیری نکرده است؟»  علت موضع گیری نکردن رهبری این است که جایی برای موضع گیری وجود ندارد زیرا مسئولان کشور و مسئولان هسته ای می گویند هنوز کاری انجام نگرفته و هیچ موضوع الزام آوری میان دو طرف بوجود نیامده است. ... چنین وضعیتی نیاز به موضع گیری ندارد...... اگر از من سؤال شود که «شما موافق مذاکرات اخیر هسته ای هستید یا مخالف»، می گویم نه موافق هستم و نه مخالف، چون هنوز اتفاقی نیفتاده است. ....همه مشکل بعد از این است که باید درباره جزئیات بحث و گفتگو شود زیرا طرف مقابل، لجوج، بدعهد، بد معامله و اهل از پشت خنجر زدن است و ممکن است در دوره ی بحث درباره جزئیات، کشور و ملت و مذاکره کنندگان را در حصار قرار دهند. .....آنچه که تاکنون اتفاق افتاده نه اصل توافق، نه مذاکره منتهی به توافق و نه محتوای توافق را تضمین نمی کند و حتی این موضوع را هم تضمین نمی کند که این مذاکرات به توافق منتهی شود، بنابراین تبریک گفتن معنایی ندارد. ....من از توافقی که عزت ملت ایران را تأمین کند، صددرصد حمایت می کنم و اگر کسی بگوید که رهبری با رسیدن به توافق مخالف است، سخن خلاف واقع گفته است. ...البته این را هم گفته ام که «توافق نکردن بهتر از توافق بد است»، زیرا قبول نکردن توافقی که بخواهد منافع ملت ایران را پایمال کند و عزت ملت را از بین ببرد، شرف دارد بر توافقی که بخواهد ملت ایران را تحقیر کند. .....بنده به مجریان مذاکرات هسته ای اعتماد دارم و تاکنون تردیدی نسبت به آنها نداشته ام و ان شاءالله که در آینده هم، اینچنین باشد اما درخصوص مذاکرات هسته ای، دغدغه جدی دارم.

*مسئولان که افراد صادق و علاقمند به منافع ملی هستند باید منتقدین شاخص مذاکرات را دعوت کنند و با آنان صحبت کنند؛ اگر در مطالب آنان، نکته ای بود، از آن برای پیشبرد بهتر مذاکرات، استفاده کنند و اگر نکته ای هم نبود، آنان را قانع کنند. این مصداق همدلی و یکسان سازی دلها و عمل ها است.

*سعودیها با تجاوز به یمن، خطا و اشتباه کردند و بدعت بدی را در منطقه بنیان گذاشتند.جنایت دولت سعودی در یمن مشابه جنایت صهیونیستها در غزه است. ....یقیناً سعودیها در این مسئله خسارت و ضرر خواهند کرد و به هیچ وجه پیروز نخواهند شد. دلیل این پیش بینی واضح است، زیرا توانایی نظامی صهیونیستها چندین برابر سعودیها و منطقه غزه نیز یک منطقه کوچک بود، اما آنها نتوانستند موفق شوند، در حالیکه یمن، کشوری پهناور و با جمعیت دهها میلیونی است. سعودیها در این ماجرا قطعاً ضربه خواهند خورد و بینی آنها  به خاک مالیده خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۳۱
علی علوی