علل و انگیزه های تحریف امام و پیامدهای احتمالی آن
چکیده
یکی از آفات و آسیبهای جدی، تحریف اندیشه ها و مکتب فکری شخصیت هایی است که مبانی و ارزش های جامعه مبتنی بر اندیشه های آنهاست. تحریف اندیشهها و اصول مکتب امام خمینی(ره) مرحله جدیدی از پروژهی امامزدایی است که با هدف تغییر نظام ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی از سوی دلبستگان لیبرالیسم و عدول کردگان از اندیشههای امام راحل، آغاز شده است و در نهایت میخواهد استحاله جامعه اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را رقم بزند.در این نوشتار، علل و انگیزه های تحریف امام و پیامدهای احتمالی آن مورد بررسی اجمالی قرار میگیرد.
کلید واژه ها:مکتب امام خمینی(ره)، تحریف، انگیزه ها، پیامدها
مقدمه
رهبر فرزانه انقلاب در 14 خرداد امسال در تبیین اهمیت " تحریف شخصیت امام " تاکید کردند: «امام بزرگوار بر خلاف برخی که سعی می کنند او را در زمان خودش محصور کنند مظهر حرکت عظیم و تاریخ ساز ملت ایران است و طبعا تحریف شخصیت او ، زیانهای فراوانی را در استمرار این حرکت ایجاد میکند بنابراین باید در این زمینه ، کاملا هوشیار بود» . ایشان، مکتب "فکر ی، سیاسی و اجتماعی" امام خمینی را "نقشه راه ملت ایران" برای دستیابی به اهداف بزرگی همچون عدالت و پیشرفت و اقتدار برشمردند و فرمودند : « بدون شناخت "صحیح و تحریف نشده امام" امکان تداوم این نقشه راه وجود نخواهد داشت . تحریف شخصیت امام ، تحریف راه امام و تلاش برای منحرف کردن صراط مستقیم ملت ایران است و اگر راه امام (ره) گم یا فراموش و یا خدائی نکرده عمدا به کنار گذاشته شود ، ملت ایران سیلی خواهد خورد.»
در چندین سال گذشته، پس از روشنگری و آگاهیبخشی خواص وفادار به گفتمان انقلاب اسلامی، پیرامون پروژهی امامزدایی و سناریوی تغییر و استحاله، واکنش جامعه به جریان تجدیدنظرطلب، بسیار هوشمندانه، بهموقع و تحسینبرانگیز بوده است. بر این اساس منحرفین از اندیشههای نورانی روح خدا، شیوهی دیگری را برای مرحلهی جدید امامزدایی در دستور کار قرار دادهاند. جریان پیچیده نفاق جدید، بهجای ایجاد تردید، تشکیک، نفی و انکار اندیشههای امام بزرگوار و همچنین ستیزهجویی با راه امام عظیمالشأن راحل، به تحریف مکتب امام خمینی و ارائه قرائتهای انحرافی از اصول آن روی آوردهاند تا از این طریق با کمرنگ ساختن حضور معنوی و فکری حضرت امام، نظام ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی را تضعیف نمایند.
از این رهگذر، تجدیدنظرطلبان به حاشیه راندن گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه و بسترسازی برای تغییر و استحاله جمهوری اسلامی را به انتظار نشستهاند. نظام سلطه و دشمنان انقلاب اسلامی با متحمل شدن شکستهای پیدرپی در مقابل جمهوری اسلامی ایران، بهویژه در فتنه 88، یکبار دیگر سناریوی پیچیده و بسیار خطرناکی را طراحی نمودهاند. طراحان و کارگزاران این سناریو، با بهرهگیری از عوامل نفوذی، تجدیدنظرطلبان و منحرفین از مکتب امام خمینی، تغییر و استحالهی جامعه و نظام از ساخت و هویت خود، مدنظر قرار دادهاند.
در این رابطه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران نظام (30/4/92) با خطرناک دانستن تفسیر غلط از دیدگاههای امام میفرمایند: «جهتگیریهای صحیح انقلاب و کشور بر اساس قرائت معتبر امام، در همه زمینهها مشخص است و نیازی به بررسی مجدد جهتگیریها نیست...قرائت امام که در سخنان، نوشتهها و آثار ایشان، از جمله در وصیتنامه آن بزرگوار، کاملاً بین و آشکار است، بهعنوان حجت و شاخص موردقبول نخبگان، زبدگان، مسئولان و آحاد ملت است. البته گاه تفسیر غلطی از دیدگاههای امام ارائه میشود که کار بد و خطرناکی است.»
مفهوم تحریف
تحریف یعنی منحرف کردن چیزی از مسیر و وضع اصلی خود. به عبارت دیگر، تحریف نوعی تغییر و تبدیل است، ولی تحریف مشتمل بر چیزی است که کلمه ی تغییر و تبدیل نیست. اگر کاری کنند که جمله ای، نامه ای و عبارتی، آن مقصودی راکه باید بفهماند، نفهماند و مقصود دیگری را بفهماند، می گویند این عبارت را تحریف کرده اند. تحریف یک شخصیت یا حادثه تاریخی و یا یک مکتب فکری نیز این است که علل و انگیزه های آن را به گونه ای غیر از آنچه که بوده است بگوییم، یا هدف و منظور آن را به گونه ای غیر از آنچه که بوده است تفسیر کنیم.
انواع تحریف
استاد شهید مطهری می فرماید: تحریف انواعی دارد که مهم ترین آنها عبارت است از : « تحریف لفظی» و «تحریف معنوی». تحریف لفظی این است که ظاهر مطلبی را عوض کنند، مثلا از یک گفتار عبارتی حذف شود یا به آن عبارتی اضافه شود، و یا جمله ها را چنان پس و پیش کنند که معنی آن فرق کند، یعنی در ظاهر و در لفظ گفتار تصرف کنند. تحریف معنوی یعنی تفسیر سخنی برخلاف معانی ظاهرش و در نظر گرفتن معنایی دیگر برای آن بدون هیچ دلیل و قرینه ای. گویا هر سخن طبق قانون وضع الفاظ مجرایی طبیعی و عادی دارد که به معنا و مضمون خود دلالت می کند، اما تحریف کننده، آن را از مجرای طبیعی و معنای اصلی منحرف می کند و به کناری می برد.
از دیدگاه شهید مطهری تحریف معنوی یعنی «منحرف کردن روح و معنی یک جمله یا یک حادثه». بنابراین در این گونه تحریف، عبارات و الفاظ تغییری نمی یابد، لکن بر خلاف معنای اصلی و مقصود گوینده، توجیه می شود. تحریف معنوی بسیار خطرناک تر از تحریف لفظی است یعنی اثر سوء تحریفات معنوی از تحریفات لفظی بیشتر است. برای نمونه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی عمار یاسر فرمود: «یا عَمارُ تَقْتُلُکَ الفِئَةُ الباغِیَةُ وَ أنْتَ إِذْ ذاکَ معَ الحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَک. ای عمار! جمعی یاغی و سرکش از دین و ستمکار، تو را می کشند و تو آن روز با حقی و حق با تو است». از این رو، بعد از شهادت عمار در جنگ صفین، در لشکر معاویه تزلزل و تردید حاصل شد. معاویه که همیشه با حیله و نیرنگ کار خود را پیش می برد، این بار با تحریف معنوی و تفسیر ناروای عمرو بن عاص، جان تازه ای به لشکر بخشید. او گفت: عمار را ما نکشتیم، عمار را علی کشت که او را به این میدان آورد و موجبات کشته شدنش را فراهم کرد.
خطر تحریف
خطر تحریف فوق العاده زیاد است. یک کتاب که تحریف می شود(چه تحریف لفظی، چه تحریف معنوی) اگر کتاب هدایت باشد تبدیل به کتاب ضلالت می شوداگر کتاب سعادت باشد تبدیل به کتاب شقاوت می شود. اگر کتابی باشد که انسان را رو به بالا می برد، در اثر تحریف رو به پائین می آورد. اساسا آن حقیقت را به کلی عوض می کند. نه تنها بدون خاصیت می کند، بلکه اثر معکوس می بخشد، هر چیزی آفتی متناسب با خودش دارد.استاد شهید مطهری این حرکت زشت را این گونه ترسیم کرده است: «تحریف از پشت خنجر زدن است. ضربت غیرمستقیم است که از ضربت مستقیم خطرناکتر است».
انگیزه های تحریف شخصیت و مکتب امام خمینی
هر رفتار انسانی و اجتماعی مبتنی بر انگیزه ها و علل ایجادی خاصی است. از این رو در جستجوی انگیزه های تحریف شخصیت و مکتب امام خمینی در این جا به بخشی از آن ها اشاره می شود:
- ایجاد ادراک اشتباه (اشتباه محاسباتی) برای مسئولان و مردم از ارکان اصلی شخصیت امام خمینی
- ایجاد غفلت نسبت به آرمان ها و ارکان اصلی شخصیت و مکتب فکری امام خمینی به عنوان مبنای اقتدار و ساخت درونی جمهوری اسلامی ایران
- اجتماعی نمودن تغییر آرمان ها و ارزش ها با عرفیسازی اصول مکتب امام خمینی
- حساسیتزدایی از خواص و آحاد مردم از طریق تحریف مکتب امام و اصول آن (ارائهی قرائتها و تفاسیر غلط و انحرافی از راه و اندیشهی امام) برای زمینهسازی سناریوی تغییر و استحاله
- فریبکاری و گمراه سازی افکار عمومی تا بدین وسیله، افکار و رفتار غلط خود را به آرمان ها و اصول اندیشه امام خمینی نسبت دهند
- بازسازی اعتماد ازدست رفته خود نزد مردم بدین صورت که خیانت ها و بی وفایی به اصول حقیقی امام را بی اشکال جلوه دهند تا رفتار ناشایست خود را توجیه و سلب اعتماد دیگران را بازسازی نمایند
- به هم ریختن انسجام ملی و دوقطبیسازی حاکمیت و جامعه با ایجاد موج تغییرطلبی و بهرهگیری از فرآیندهای انتخابات آتی
- رویارویی بخشی از جامعه با اصول واقعی مکتب امام خمینی از طریق هدایت و موجآفرینی تجدیدنظرطلبان و فتنهگران
- رسیدن و دست یابی به اهداف دنیوی به این معنا که وقتی مطالبی را به امام نسبت دهند، دینداران به آسانی آن را پذیرفته و بدان عمل می کنند و واکنش منفی از خود نشان نمی دهند
پیامدهای تحریف شخصیت و مکتب امام خمینی
تحریف شخصیت و مکتب امام خمینی به طور طبیعی، ضرر و زیانهایی را به همراه دارد که به برخی از آنها به اجمال اشاره می کنیم:
- راه یافتن ابهام و نارسایی و دشواری در فهم مبانی و اصول اساسی مکتب امام خمینی برای جامعه بویژه نسل جوان
- تعارض و اختلاف و اعمال سلیقه در بیان مبانی و اصول اساسی مکتب امام خمینی
- اضطراب و تشویش افکارعمومی برای درک مبانی و اصول واقعی مکتب امام خمینی
- نفی هویت و ساخت حقیقی نظام و جامعه دینی با ارائه الگوی غلط و نادرست از مکتب وشخصیت امام خمینی
- زمینه سازی برای تغییر و استحاله مبانی و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی با تغییر مفاهیم و آموزه های مکتب امام خمینی
- رجعت تدریجی جامعه بر مدار نظام سلطه با به فراموشی سپرده شدن مبانی و اصول واقعی مکتب امام خمینی
- تبدیلشدن مکتب امام خمینی و اصول آن به عنوان عامل توجیه در سازشکاری و پذیرش سلطه بیگانگان و استکبار
- تضعیف و امحای تاثیر مکتب امام خمینی بر تحولات منطقهای و تحکیم عمق نفوذ انقلاب اسلامی درجهان
نتیجه گیری
خطر تحریف شخصیت و مکتب امام خمینی برای انقلاب اسلامی ، بسیار جدی است ، چرا که به تعبیر استاد شهید مطهری «تحریف از پشت خنجر زدن است. ضربت غیرمستقیم است که از ضربت مستقیم خطرناکتر است». بدخواهان انقلاب اسلامی، تحریف شخصیت و مکتب امام خمینی را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده اند و طی سالهای گذشته به ارائه قرائتهای انحرافی از اصول مکتب امام روی آوردهاند تا با کمرنگ ساختن حضور معنوی و فکری حضرت امام، نظام ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی را تضعیف نمایند.
بنابراین دور شدن از مکتب ناب امام خمینی (ره) نسبت مستقیم با تغییر نظام ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی و استحالهی جامعه و نظام دارد. در این رابطه انگیزه ها و پیامدهای متعددی وجود دارد که بعضی از آنها در این مجال مختصر مورد اشاره قرار گرفت
منابع:
- مرتضی مطهری- حماسه حسینی ، ج اول، (تهران: انتشارات صدرا ، 1368)